Thursday, April 30, 2009

Kalau korang masuk parliamentary style debate, ini adalah antara benda yang korang kena tahu . . . .

Boys usualy akan renung opponent perempuan utk melemahkan persembahan pihak lawannya itu.

Do whut I do.

So this punjabi boy ah (yg tahu dirinya charming < popo yang cakap ) , from SMK XXX XXXX , wuz like . . .

Hey

so i wuz like . . .

Photobucket

Then he wuz like. . .

hey hey

And i wuz like . . .

huh

and at the end we were like . . .

Photobucket

hey whut hey hey huh

Allah di langit (belakang rumah)

langit

bagi korang nampak sikit :

Photobucket

Kagumilah anugerah Allahuakhbar . .. .

Photobucket

Picture by : hajar
Pemandangan indah di belakang rumah.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Picture(s) by Hajar
Pemandangan sepanjang perjalanan ke Kampar

Subhanallah, walhamdulillah, Allahuakhbar. Sesungguhnya Allah maha berkuasa mencipta sekalian alam.

Friday, April 17, 2009

Pendapatku... persembahan budaya

Halo, baru balik dari sebuah majlis keramaian.

Persembahan budaya?
dipersembahkan tarian cina yang penuh elegance ( marym lupe rakam -_-"), kemudian tarian india yang penuh energy.
Setelah difokuskan kedua-dua tarian tersebut, didendangkan sebuah lagu zapin Melayu. Tarian melayu kebanggan orang melayu. Tarian dipersembahkan oleh ketiga-tiga kaum, melayu, cina, india.

Tetapi sedihnya, orang melayu nun jauh di barisan tengah, bukan di hadapan, baju sama dengan latar belakang, tenggelam habis. Tak nampak langsung.

Memandangkan ini tarian melayu, yang sepatutnya difokuskan adalah orang melayu.

Dikeliling terdengar bisik-bisikan. Sidang dewan pun berpendapat sama sepertiku.... sedih rasanya.

Wednesday, April 15, 2009

My Vision for the Koperasi Uniform......

Photobucket

Yang utk bkan melayu nmpak comel, kan? tapi yang utk plajar Islam tu nmpak cam pakai kain pelekat. . .

Sepupu Hajar pegi Texas, , ,

Jelesnyer......

Die pg texas sbab menang pertandingan reka cipta.

Bertuahnya pelajar MRSM.

Saturday, April 11, 2009

Kawan Adik.

Dalam hubungan adik-beradik, abang atau kakak boleh jadi kawan kepada adiknya itu. Sebagai kawan pulak, kita perlu juga hormat kawan kita itu.

Maksudku, sebagai abang atau kakak dan kawan, kita perlu hormat adik kita itu, dan jangan anggap bahawa adik sahaja yang perlu hormat kakak atau abang.

Memang mak bapak nenek atuk kita , sejak dari moyang-moyang kita dulu lagi kita diajar untuk menghormati orang yang lebih tua. Tetapi, kita juga diajar untuk menghormati HAK ORANG LAIN.

Jadi, kepada kakak dan abang, sentiasa ingat untuk hormati juga hak adik, dan jangan hanya mengharapkan adik sahaja yang hormat kita. Dalam keluarga, hubungan dua hala ini perlu dikekalkan.

Walaubagaimanapun, apabila adik hilang rasa hormat terhadap kita, kita boleh jadi hanya kakak atau abang kepadanya, bukan lagi kawan.

Melainkan adik hilang rasa hormat terhadap kita sebab kita tak menghormati hak dia, hilangkan status kawan tu tak guna jugak sebab dari awal lagi status kawan itu elek.

AsSobiah

Ustaz kazim kata, AsSobiah bermaksud walaupun kita tahu yang dibuat oleh kawan kita itu salah, sejelas-jelasnya salah, tapi sebabkan orang itu adalah geng dan sebabkan ego kita, kita mempertahankan kesalahan itu.

Bagi aku, ia suatu tindakan yang SALAH dari segi agama, undang-undang jati diri kita, tindakan bagi orang yang konpius pada dirinya dan perkara ini termasuk dalam berlaku zalim terhadap diri sendiri, geng kita tadi dan terutamanya kepada orang oposit yang terlibat

Ini semua soal ego, fikir-fikirkanlah.

Kalau dah salah itu, SALAH, tindakan yang terbaik adalah perbaiki kesalahan itu. Perkara yang salah itu tidak boleh jadi betul kalau setakat putar belitkan hukum dan cerita, bermain-main dengan pendapat yang kita sendiri tak pasti dan menjadikan khayalan sendiri sebagai sumber yang sahih.

Perkara ini sering berlaku, pelik, tapi benar!

Sebabkan manusia yang AsSobiah inilah ramai orang sering ditindas.

The moral of the story is, janganlah jadi orang yang AsSobiah. Jangan kita jadi orang yang menzalimi orang lain, dan janganlah kita menzalimi diri sendiri. . . .

Hajar baru balik dari SBPI . . . convent menang !2!

Helo, akhirnya hajar akan tulis sesuatu yang berfaedah dan ada isi. Kali ni, hajar akan tulis recount, (macam yang Cikgu Firda ajar dalam english class)

So, pagi tadi masa semua orang sibuk desathon kat skolah, Hajar dan pelajar lain yang serta pertandingan nasyid, pertandingan slideshow, D.K, Poster kerjaya & dadah, folio dan lain-lain lagi ( lupe ) berangkat ke SBPI (Integrasi , Gopeng) utk bertanding.

Bas yang kecik menyebabkan ku dan 3 orang pelajar lain, ( Kak A, Kak B dan Kak C) serta alat D.K tumpang keta cikgu (TQ Ckgu ^_^). Perjalanan yang sepi. . . sebab sumer orang gubra, Kak A-C pertandingan slideshow, hajar msuk poster dadah < tp kalah jugak T_T

Kalah? sebab lukisan lari dari tema : " Poster pasal dadah tak sepatutnya ada tengkorak dan jarum " WTF?

hajar salah intepret lah tu.

anyways, Convent menang 2 : Slideshow dan DK, dua-dua tempat ke-3.

Balik-balik sume muke sedih jer......

TIWA menang, BANYAK! Kedudukan kat dalam dewan; convent dpan segerombolan pelajar DK Tiwa, dan tahulah perange laki camner kan....(tak sume) Tak khabeh-khabeh dengag gendang dema bunyi, nak luruh jantung dibuatnya.

" walaubagaimanapun api kemarahan telah membantu jantungku yang melompat kencang kekal pada tempatnya. Api ini tidak akan padam, malah membawa dendam untu menebus kembali kemenangan yang sememangnya milik SBC. SBC boleh!!!"

Thursday, April 9, 2009